Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Το Περιφερειακό Παρατηρητήριο Κοινωνικής Ένταξης διοργάνωσε συνάντηση εργασίας για τη σχολική διαρροή στο Δήμο Τρικκαίων

 

 

Την ανάγκη δημιουργίας ενός δικτύου για τη στήριξη των παιδιών Ρομά σε όλη τη Θεσσαλία, προκειμένου να αντιμετωπιστούν ζητήματα σχολικής διαρροής, πρότειναν οι εμπλεκόμενοι φορείς που συμμετείχαν σε συνάντηση εργασίας στα Τρίκαλα.

Τη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 6 Οκτωβρίου, στο γραφείο του Αντιπεριφερειάρχη Τρικάλων, διοργάνωσε το Τμήμα του Περιφερειακού Παρατηρητηρίου Κοινωνικής Ένταξης, της Διεύθυνσης Κοινωνικής Μέριμνας Περιφέρειας Θεσσαλίας, με στόχο να συζητηθούν θέματα σχολικής διαρροής, διαλείπουσας φοίτησης των μαθητών Ρομά, που φοιτούν στις σχολικές μονάδες της Α/θμιας και Δ/θμιας Εκπαίδευσης του Ν. Τρικάλων.

Καλωσορίζοντας τους παρευρισκόμενους η Αντιπεριφερειάρχης Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας Περιφέρειας Θεσσαλίας κ. Δήμητρα Νάτσινα, εξέφρασε τη βούληση της περιφερειακής αρχής, να ασχοληθεί συστηματικά με το θέμα και να συνδράμει με όσα μέσα διαθέτει στην επίλυση των προβλημάτων που υπάρχουν.

Στη συνέχεια παίρνοντας το λόγο ο εκπρόσωπος της Ιεράς Μητρόπολης Τρίκκης, Γαρδικίου και Πύλης Πατέρας Αναστάσιος Γκαβοτζήμας, μετέφερε το μήνυμα του Μητροπολίτη, για στήριξη της προσπάθειας που καταβάλλεται για αντιμετώπιση των εκπαιδευτικών θεμάτων που υπάρχουν για τα παιδιά Ρομά και στην περιοχή των Τρικάλων. «Η εντολή του Μητροπολίτη είναι να μην μείνει κανένα παιδί Ρομά χωρίς φαγητό και σχολικά είδη, η Μητρόπολη διαρκώς μέσω συσσιτίων και τροφίμων βοηθάει τους Ρομά στην ευρύτερη περιοχή των Τρικάλων, συμπλήρωσε ο εκπρόσωπος της οικείας Μητρόπολης».

«Σε μια κοινωνία που τα δεδομένα της διαρκώς αλλάζουν, η παιδεία αποτελεί εφόδιο για τους νέους ανθρώπους να σχεδιάσουν το μέλλος τους. Από αυτό τον προγραμματισμό δεν θα πρέπει να εξαιρέσουμε και τα παιδιά των Ρομά, τόνισε μεταξύ άλλων στη τοποθέτησή του ο Αντιδήμαρχος Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Δημοσίων Σχέσεων κ. Μ. Λάππας».

Στην εργασιακή απασχόληση των γονέων των παιδιών Ρομά, επικεντρώθηκε στην τοποθέτησή του ο Πρόεδρος του Σωματείου Ρομά Κηπακίου του Δ. Τρικκαίων κ. Α. Μπαντής. «Πρέπει να εκπαιδεύσουμε τους γονείς Ρομά μέσα από καμπάνιες ενημέρωσης και ανάλογα προγράμματα να μάθουν να στέλνουν τα παιδιά τους στο σχολείο, συμπλήρωσε».

Ο Αντιδήμαρχος Κοινωνικής Μέριμνας του Δ.Τρικκαίων κ. Ν.Σακκάς παίρνοντας το λόγο τόνισε μεταξύ άλλων ότι «ο Δήμος Τρικκαίων στέκεται αλληλέγγυος στα ζητήματα που αφορούν τους Ρομά της περιοχής, μεγαλύτερη ευαισθησία δείχνει δε όταν αυτά αφορούν παιδιά. Είναι επιβεβλημένη ανάγκη τα παιδιά των Ρομά να φοιτούν στα σχολεία και να γίνουν αναπόσπαστο κομμάτι της εκπαιδευτικής κοινότητας, πρόσθεσε».

«Το φαινόμενο της σχολικής διαρροής των παιδιών Ρομά στο Ν. Τρικάλων είναι έντονο. Καταβάλλουμε προσπάθειες ώστε στα σχολεία της περιοχής να φοιτούν παιδιά Ρομά, και να γίνεται διασπορά αυτών στις σχολικές μονάδες. Έχουμε δημιουργήσει τμήματα Ζώνης Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας (ΖΕΠ) για να βοηθηθούν όποια από αυτά φοιτούν, ωστόσο δεν υπήρξε ενδιαφέρον, τόνισε από την πλευρά του ο Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Τρικάλων κ. Χ. Τρικάλης».

Ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Τρικάλων κ. Α. Καπανιάρης σημείωσε μεταξύ άλλων ότι «Πρέπει να γίνουν στοχευμένες ομάδες παρέμβασης στην Α/θμια και στη Δ/θμια Εκπαίδευση για να στηριχθούν με κάθε τρόπο οι μαθητές Ρομά, αναφέροντας χαρακτηριστικά την προετοιμασία για την ομάδα Ρομποτικής, αφού υπήρχε ενδιαφέρον για αυτή την πρωτοβουλία από κάποια παιδιά Ρομά». Ανέφερε ότι είναι υπέρμαχος της δικτύωσης που τη θεωρεί βασικό εργαλείο για την αντιμετώπιση του εν λόγω ζητήματος, αλλά και γενικότερων συναφών προβλημάτων με τη δημιουργία στοχευμένων υποομάδων.

Από τους παρευρισκόμενους Συντονιστές Εκπαιδευτικού Κέντρου (ΣΕΕ) του ΠΕΚΕΣ Θεσσαλίας η κ. Ε.Κοτρώτσιου σημείωσε μεταξύ άλλων ότι «το πρόβλημα της σχολικής διαρροής έχει αφετηρία τους γονείς. Από κει θα πρέπει να ξεκινήσουμε, με την ανάλογη ενημέρωση των γονέων για την προσχολική αγωγή, αν θέλουμε να συμβάλλουμε στη φοίτηση αυτών των παιδιών».

«Στην αναγκαιότητα δημιουργίας μιας ομάδας συμβουλευτικού χαρακτήρα εντός των οικισμών με στόχο την αντιμετώπιση εκπαιδευτικών ζητημάτων στάθηκε η Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου κ. Α. Παπαδημητρίου». Ενώ ο Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου του ΠΕΚΕΣ κ. Α. Δαραράς έκανε λόγο «για σωστή αξιοποίηση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων».

Στο θέμα της δημιουργίας σχολών γονέων και προσαρμογής προγραμμάτων ενημέρωσης για θέματα σχολικής αγωγής τους αναφέρθηκε με τη σειρά του και ο ΣΕΕ του ΠΕΚΕΣ κ. Δ. Καραθάνος.

Στο ίδιο μήκος κινήθηκε και η τοποθέτηση της κ. Α.Φούντα-Συντονίστριας Εκπαιδευτικού Έργου του ΠΕΚΕΣ, η οποία σημείωσε ότι «χρειάζεται η συμμετοχή των γονέων ώστε το σχολείο να γίνει ελκυστικό για τα παιδιά των Ρομά».

Στη σημασία της μάθησης, της κοινωνικοποίησης των παιδιών Ρομά αναφέρθηκε στην τοποθέτηση του ο ΣΕΕ του ΠΕΚΕΣ κ. Ε.Λιάπης.

Στις τοποθετήσεις τους οι διευθυντές των σχολείων που φοιτούν μαθητές Ρομά ανέφεραν χαρακτηριστικά:

Η Διευθύντρια του 17ου Νηπιαγωγείου Πύργου κ. Φ. Λιάτου σημείωσε ότι «Δεν αντιμετωπίζουν προβλήματα, υπάρχει καλή συνεργασία, ενώ ζήτησε και τη συνδρομή κοινωνικού λειτουργού ή ψυχολόγου για ζητήματα ενημέρωσης των γονέων».

Η Διευθύντρια του 32ου Νηπιαγωγείου Κηπακίου Φ. Καραδήμου, «ζήτησε οι εγγραφές των παιδιών Ρομά να γίνονται στην ώρα τους, κρίνοντας επιβεβλημένη την ανάγκη ενημέρωσης των γονέων».

Ο Διευθυντής του 17ου Δημοτικού Σχολείου Πύργου Α. Παπαγεωργόπουλος «ζήτησε να απεμπλακούν από τη χορήγηση βεβαιώσεων φοίτησης, καθώς κάτι τέτοιο και δημιουργεί προβλήματα, αλλά είναι και μια χρονοβόρα διαδικασία».

Ο Διευθυντής του 18ου Δημοτικού Σχολείου  Κηπακίου κ.  Α. Μπριάζας, τόνισε «ότι δεν ενδιαφέρονται για τη μάθηση τα παιδιά Ρομά, κάνουν την εμφάνισή τους στο σχολείο στην έναρξη της χρονιάς, μετά εξαφανίζονται και στη λήξη της ζητούν  επιτακτικά τη βεβαίωση της φοίτησης».

Τέλος η Διευθύντρια του 5ου Γυμνασίου Τρικάλων κ. Φ. Σμιξιώτη επεσήμανε «τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν με την περιστασιακή ή ελλιπή παρακολούθηση των μαθημάτων των παιδιών Ρομά, όταν ζητούν επιτακτικά τη βεβαίωση παρακολούθησης για να λάβουν οι γονείς το σχετικό επίδομα, ή ακόμη όταν δεν συμμορφώνονται με τους κανόνες που επιβάλλει το σχολείο. Παράλληλα συμφώνησε στο να υπάρχει συνεργασία και τακτική επαφή με ψυχολόγο και κοινωνικό λειτουργό, οι οποίοι θα συμβάλλουν στην ομαλή ένταξη των παιδιών στο σχολείο».

Η Προϊσταμένη του Τμήματος Κοινωνικών Πολιτικών και Δημόσιας Υγείας του Δ. Τρικκαίων κ. Β. Ντάκου αναφέρθηκε στις δράσεις ενημέρωσης της τοπικής κοινωνίας για να περιοριστούν τα φαινόμενα της σχολικής διαρροής. «Πάμε να σπάσουμε τα στερεότυπα, να θέσουμε ένα τέρμα στην επιδοματική πολιτική και να γίνουμε αρωγοί στην κοινωνική ένταξη της πληθυσμιακής ομάδας των Ρομά, κατέληξε».

Η συντονίστρια του Παραρτήματος Ρομά στον οικισμό του Κηπακίου κ. Λ. Οικονόμου τόνισε μεταξύ άλλων ότι «με τις διαρκείς προσπάθειες που κάνουν όλα αυτά τα χρόνια τα στελέχη του ΠΡ έρχονται όλο και πιο κοντά στους Ρομά. Έχει καλλιεργηθεί  σε πολλές περιπτώσεις ένα κλίμα εμπιστοσύνης και συνεργασίας που αν ενισχυθούν τα Παραρτήματα Ρομά με επιπλέον προσωπικό θα δοθεί η δυνατότητα να γίνουν δράσεις για την ένταξη των παιδιών Ρομά στη σχολική διαδικασία».

Για καμπάνια ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του οικογενειακού προγραμματισμού εντός του οικισμού έκανε λόγο από την πλευρά της η Προϊσταμένη του Τμήματος Πρόληψης και Προαγωγής Υγείας της ΠΕ Λάρισας κ. Γεωργία Ντέλλα.

Κλείνοντας ο προϊστάμενος του Περιφερειακού Παρατηρητηρίου Κοινωνικής Ένταξης Θεσσαλίας κ. Ν. Πουτσιάκας τόνισε ότι «μόνο με τη στενή συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων και την ολιστική προσέγγιση μπορεί να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της σχολικής διαρροής». Ο κ. Πουτσιάκας τόνισε ακόμη ότι «πρέπει να γίνει χρήση των υπηρεσιών που προσφέρονται σε όλες τις ευπαθείς ομάδες μέσω του προγράμματος Βοήθεια στο Σπίτι, των ΚΔΑΠ, αλλά και των σχολικών γευμάτων και στους Ρομά».

Να σημειωθεί ότι το Περιφερειακό Παρατηρητήριο Κοινωνικής Ένταξης Θεσσαλίας χρηματοδοτείται από το ΠΕΠ «Θεσσαλία 2014-2020» με συγχρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο.