Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Συνάντηση εργασίας για τη σχολική διαρροή σε εκπαιδευτικές μονάδες της Νέας Σμύρνης που φοιτούν μαθητές Ρομά, διοργάνωσε το Παρατηρητήριο Κοινωνικής Ένταξης Θεσσαλίας

Το Τμήμα του Περιφερειακού Παρατηρητηρίου Κοινωνικής Ένταξης της Διεύθυνσης Κοινωνικής Μέριμνας Περιφέρειας Θεσσαλίας, στο πλαίσιο των συνεργασιών που αναπτύσσει με διάφορους φορείς, τη Δευτέρα 11 Απριλίου συγκάλεσε σύσκεψη στο χώρο του αμφιθεάτρου του 33ου Δημοτικού Σχολείου της Λάρισας, στη συνοικία της Ν. Σμύρνης.

Η πρωτοβουλία του Παρατηρητηρίου Κοινωνικής Ένταξης για την πραγματοποίηση της σύσκεψης, ελήφθη μετά από σχετική έρευνα που υλοποίησε το Τμήμα για το ζήτημα της σχολικής διαρροής και η οποία βάση των αποτελεσμάτων της, ανέδειξε το τεράστιο πρόβλημα της διαλείπουσας φοίτησης των παιδιών Ρομά και στη συγκεκριμένη περιοχή.

Στη σύσκεψη αρχικά το λόγο έλαβε ο αναπληρωτής Προϊστάμενος του Περιφερειακού Παρατηρητηρίου Κοινωνικής Ένταξης Θεσσαλίας κ. Νικόλαος Πουτσιάκας ο οποίος αφού ευχαρίστησε τους παρευρισκόμενους για τη συμμετοχή τους, αναφέρθηκε στο θεσμό του Παρατηρητηρίου και στην προσπάθεια του να ασχοληθεί με ζητήματα φτώχειας, κοινωνικού αποκλεισμού και ένταξης ευπαθών ομάδων. Μεταξύ αυτών και των πληθυσμών Ρομά όπου παρατηρείται μεγάλη απόκλιση των παιδιών από τη σχολική διαδικασία. Το πρόβλημα της σχολικής διαρροής σημείωσε, ήταν έντονο στην συγκεκριμένη πληθυσμιακή ομάδα, ωστόσο η πανδημία των τελευταίων ετών επέτεινε την κατάσταση, με αποτέλεσμα το ποσοστό της αποχής των μαθητών Ρομά από τη σχολική κοινότητα να είναι ακόμη πιο έντονο.

Στο τρίπτυχο συνεργασία, συντονισμός, αλληλεπίδραση όλων των εμπλεκόμενων φορέων, συμφώνησαν όλοι όσοι συμμετείχαν στη σύσκεψη, προκειμένου να αντιμετωπιστεί το ζήτημα της σχολικής διαρροής.

Πιο συγκεκριμένα ο Διευθυντής του 33ου Δημοτικού Σχολείου Λάρισας κ. Βασίλης Κύργιας ευχαρίστησε τη Διεύθυνση Κοινωνικής Μέριμνας για την πρωτοβουλία να συγκαλέσει τη συγκεκριμένη σύσκεψη, σημειώνοντας μεταξύ άλλων ότι το πρόβλημα της σχολικής διαρροής είναι υπαρκτό χρόνια τώρα και για αυτό πρέπει να αναληφθούν αποφάσεις ώστε να περιοριστεί όσο το δυνατό περισσότερο.

Από την πλευρά των Διευθύνσεων της Εκπαίδευσης, τόσο η Περιφερειακή Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κ. Βασιλική Ζιάκα, όσο και ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ν. Λάρισας κ. Νικόλαος Ζέρβας, συμφώνησαν ότι είναι αδήριτη ανάγκη τα παιδιά Ρομά να ενταχθούν στην εκπαιδευτική διαδικασία και να αποτελούν μέρος της μαθητικής κοινότητας του κάθε σχολείου, της κάθε περιοχής όπου και αν βρίσκονται αυτές.

Τη Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ν. Λάρισας Αικατερίνη Καραγιώργου, εκπροσώπησε η Προϊσταμένη ΠΕ Λάρισας κ. Σοφία Παπαδοπούλου, η οποία στην τοποθέτησή της τόνισε μεταξύ άλλων την αναγκαιότητα επικαιροποίησης του μητρώου των μαθητών Ρομά που φοιτούν στις σχολικές μονάδες της περιοχής.

Σημαντική ήταν η τοποθέτηση του Καθηγητή Πανεπιστημίου Θεσσαλίας κ. Χρήστου Γκόβαρη ο οποίος αναφέρθηκε εκτενώς στο Πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας για την εκπαιδευτική στήριξη των παιδιών Ρομά, το οποίο υλοποιεί σε διάφορες περιοχές ανά τη Θεσσαλία το Πανεπιστήμιο.

Βάση αυτού, σύμφωνα με τον κ. Γκόβαρη από τις 15 Μαρτίου άρχισε η ολική αναζήτηση παιδιών ανά γειτονιά, για να εξετάσουν τους λόγους που απουσιάζουν από το σχολείο. Μέχρι στιγμής έχουν επισκεφθεί 120 οικογένειες, ενώ την ομάδα εργασίας του Πανεπιστημίου συνδράμουν 1 Νηπιαγωγός, 2 Δάσκαλοι και 1 Φιλόλογος και 1 Κοινωνικός Λειτουργός.

Ο κ. Γκόβαρης επεσήμανε στην τοποθέτηση του ότι πρέπει να εξεταστούν όλα εκείνα τα στοιχεία που οδηγούν στην αραιή φοίτηση των παιδιών Ρομά τόσο από τη μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό, όσο και από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο και βάση αυτών των στοιχείων να ενισχυθεί η εκπαίδευση τους κατά τους θερινούς μήνες.

Αξιοσημείωτη ήταν και η τοποθέτηση του Προέδρου της Πανθεσσαλικής Ομοσπονδίας Ρομά κ. Νικόλαου Παϊτέρη, ο οποίος μεταξύ άλλων τόνισε ότι είναι επιβεβλημένη η επικοινωνία με τους γονείς των παιδιών, αν θέλει η Πολιτεία να μειώσει το φαινόμενο της σχολικής διαρροής των Ρομά.

Σημαντικές ήταν επίσης οι παρεμβάσεις των συντονιστών εκπαίδευσης, του Δ/ντη του 11ου Γυμνασίου, της συντονίστριας του Παραρτήματος Ρομά, του Κοινωνικού Λειτουργού του Παν. Θεσσαλίας και των εκπαιδευτικών για τα ζητήματα της αρμοδιότητας τους.

Εν κατακλείδι υπήρξε σύμπνοια απόψεων όσον αφορά στο ζήτημα της ενδυνάμωσης των συνεργασιών όλων των εκπροσώπων και φορέων που ασχολούνται με το θέμα και κυρίως με τον καλύτερο συντονισμό των ενεργειών του κοινωνικού λειτουργού της σχολικής μονάδας του 11ου Δ.Σ., του κοινωνικού λειτουργού του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και του υπευθύνου σχολικής στήριξης του Παραρτήματος Ρομά. Στο πλαίσιο αυτό προτάθηκε και έγινε αποδεκτό οι παραπάνω συνεργασίες να γίνουν υπό το συντονισμό του Παραρτήματος Ρομά και μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα να επαναληφθεί η συνάντηση, ώστε να διαπιστωθούν τα αποτελέσματα που προέκυψαν.

Κατά τη συνάντηση αποσαφηνίστηκε από τη Διευθύντρια Περιφερειακής Εκπαίδευσης ότι δεν τίθεται θέμα προσωπικών δεδομένων, αναφορικά με τη διάθεση στοιχείων των μαθητών, όταν αυτά διατίθενται σε άτομα τα οποία νομιμοποιούνται να τα χρησιμοποιούν για επίτευξη στόχων της πολιτείας.

Στη σύσκεψη συμμετείχαν οι: Α. Ξυνοπούλου, Γ. Χριστάκης, Μ. Πατσαδάκης, εκπροσωπώντας το Περιφερειακό Κέντρο Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού Θεσσαλίας (ΠΕ.Κ.Ε.Σ), Σ. Παπαδοπούλου – Προϊσταμένη ΠΕ Λάρισας Α. Τάσης- Δ/ντης 11ου Γυμνασίου, Β. Αργύρη, Ζ. Ζίκος, Ε. Σεφεριάδου -δάσκαλοι 33ου δημοτικού σχολείου, Χ.Λαμπρογιώργος – Κοινωνικός Λειτουργός – Παν. Θεσσαλίας, Ε. Μπουκόρου- Κοινωνιολόγος Παραρτήματος Ρομά και τα στελέχη του ΠεΠΚΕ κ.κ Σ. Ορφανιώτη –  Α. Παπαναστασίου.