Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Διαλείπουσα φοίτηση και σχολική διαρροή των μαθητών Ρομά του Τυρνάβου συζητήθηκαν σε σύσκεψη που διοργάνωσε το Περιφερειακό Παρατηρητήριο Κοινωνικής Ένταξης

 

Τα ζητήματα της σχολικής διαρροής και διαλείπουσας φοίτησης των μαθητών Ρομά που φοιτούν στις σχολικές μονάδες της Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης του Δήμου Τυρνάβου, απασχόλησαν τη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 11-10-2022 στην αίθουσα συνεδριάσεων του Δήμου Τυρνάβου.

Τη σύσκεψη συγκάλεσε το Τμήμα του Περιφερειακού Παρατηρητηρίου Κοινωνικής Ένταξης, της Διεύθυνσης Κοινωνικής Μέριμνας Περιφέρειας Θεσσαλίας και συμμετείχαν όλοι οι εμπλεκόμενοι με το θέμα φορείς.

Καλωσορίζοντας τους παρευρισκόμενους ο Αντιδήμαρχος Κοινωνικής Πολιτικής, Πολιτισμού, Αθλητισμού, Παιδείας του Δήμου Τυρνάβου κ. Ανδρέας Γιαννόπουλος τόνισε ότι «και στο Δήμο Τυρνάβου τα προβλήματα με τη φοίτηση ή μη των παιδιών Ρομά στις σχολικές μονάδες της περιοχής είναι υπαρκτά. Ο Δήμος στέκεται αλληλέγγυος στα προβλήματα των Ρομά και ειδικά σε αυτά που αφορούν στην εκπαίδευση των παιδιών τους».

Ο Αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλίας κ. Βασίλης Πινακάς τόνισε ότι «είναι χρέος όλων να επενδύσουμε στην εκπαίδευση για να έχουν  τα παιδιά ένα καλύτερο μέλλον. Ως Περιφέρεια Θεσσαλίας καταγράφουμε τις ανάγκες και τις δυσλειτουργίες και σε συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς προσπαθούμε να δίνουμε τις καλύτερες λύσεις. Ο φυσικός χώρος των παιδιών είναι το σχολείο, γι’ αυτό και σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς  προσπαθούμε να δίνουμε τα εφόδια για την απόκτηση γνώσεων. Οι εκπαιδευτικοί μαζί με τους γονείς πρέπει να είναι στο πλευρό των παιδιών και στην προκειμένη περίπτωση των Ρομά, να βοηθούν στην αντιμετώπιση του ζητήματος της σχολικής διαρροής. Θα πρέπει να γίνουν παρεμβάσεις σε όλα τα επίπεδα, να σταματήσει να υφίσταται το φαινόμενο της σχολικής διαρροής , διαφορετικά θα το βρούμε στο μέλλον».

Η Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Λάρισας κ. Αικατερίνη Καραγιώργου σημείωσε ότι «από τη  Δ/νση  Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης υπάρχει η βούληση για οποιαδήποτε ενέργεια ή πρωτοβουλία αναληφθούν για τα παιδιά Ρομά.  Έχοντας γνώση των προβλημάτων που υπάρχουν με την εκπαίδευση των μαθητών Ρομά σε όλες τις σχολικές μονάδες που φοιτούν, έχουν ήδη δημιουργηθεί τμήματα υποδοχής, ενώ γίνεται μια γιγαντιαία προσπάθεια να λυθούν και προβλήματα που παρουσιάζονται με τις μετακινήσεις τους προς τις σχολικές μονάδες.  Τέλος ανέφερε ότι πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς θα γίνει προγραμματισμός για τη σωστή στελέχωση των τμημάτων».

Ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης  Ν. Λάρισας κ. Νικόλαος Ζέρβας τόνισε ότι «πρέπει να βελτιώσουμε τις συνθήκες για να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα της σχολικής διαρροής. Να εκμεταλλευτούμε τους εκπαιδευτικούς πόρους ώστε τα σχολεία να κάνουν δράσεις προς όφελος των μαθητών». Έκανε αναφορά  στις οικογένειες των παιδιών που σε συνεργασία με τους εμπλεκόμενους φορείς και το Δήμο, πρόσθεσε ότι «θα πρέπει να ενισχύσουν την προσπάθεια για να παραμείνουν τα παιδιά των Ρομά στο σχολείο. Έστω και ένα μικρό ποσοστό να παραμείνει στο σχολείο, θα έχει γίνει να βήμα μπροστά».

Ο Οργανωτικός Υπεύθυνος του ΠΕΚΕΣ κ. Βασίλης Κωτούλας τόνισε ότι «καταγράφεται μεγάλη σχολική διαρροή από την  πλευρά των κοριτσιών, ενώ παρατηρείται το φαινόμενο σε σχολεία που φοιτούν μαθητές Ρομά, να υπάρχουν αντιδράσεις από τους γονείς των άλλων παιδιών οι οποίοι  θέλουν να πάρουν τα δικά τους παιδιά από το σχολείο. Πρότεινε να δημιουργηθούν spot ενημέρωσης προκειμένου αυτά να προβληθούν στην κοινότητα και να καλούν τα παιδιά Ρομά να πάνε στο σχολείο».

Η συντονίστρια Νηπιαγωγών του ΠΕΚΕΣ κ. Ευανθία Κοτρώτσιου σημείωσε ότι « δεν υπάρχει τακτική φοίτηση και καλή επικοινωνία με τους γονείς, ζητώντας να δοθεί βαρύτητα στην προσχολική εκπαίδευση».

Η συντονίστρια προσχολικής αγωγής του ΠΕΚΕΣ κ. Άρτεμις Παπαδημητρίου τόνισε ότι «Μόνο μέσα από δράσεις  θα κάνουμε το σχολείο ελκυστικό για τα παιδιά Ρομά».

Την ίδια άποψη εξέφρασε και ο συντονιστής δημοτικής εκπαίδευσης  του ΠΕΚΕΣ κ. Αναστάσιος Δαραράς.

 

Ο συντονιστής  του ΠΕΚΕΣ κ. Αναστάσιος Μάτος τόνισε ότι « Οι γονείς Ρομά στέλνουν τα παιδιά τους στο σχολείο για συγκεκριμένους λόγους, για να καλύπτουν τις δικές τους ανάγκες, δηλαδή να μάθουν να διαβάζουν και να λογαριάζουν, μέχρι εκεί. Το ζήτημα είναι κοινωνικοπολιτικό, δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί μόνο με ενημερώσεις, χρειάζονται συντονισμένες ενέργειες, να γεφυρωθεί το χάσμα της θεωρίας από την πράξη».

Η Διευθύντρια του 1ου Νηπιαγωγείου Τυρνάβου κ. Αγλαία Δελημιχάλη τόνισε ότι «στο δικό της σχολείο φοιτούν 40 παιδιά εκ των οποίων τα 9 είναι Ρομά. Η παρουσία αυτών είναι από μηδενική έως ελλιπή».

Η Διευθύντρια του 2ου Νηπιαγωγείου Τυρνάβου κ. Ελένη Μάγγου εστίασε στο «ζήτημα της ενημέρωσης των γονέων  και της ευρύτερης οικογένειας. Ψάχνουμε να βρούμε τα παιδάκια να τα γράψουμε στο σχολείο κατέληξε».

Η Διευθύντρια του 4ου Νηπιαγωγείου Τυρνάβου κ. Χρυσούλα Καλτσογιάννη  τόνισε ότι « στο δικό της σχολείο φοιτούν 36 παιδιά από τα οποία τα 12 είναι Ρομά. Δεν έρχονται καθόλου στο σχολείο, η επικοινωνία είναι δυσχερής, και η όποια προσπάθεια προσέγγισης δεν έχει τα επιθυμητά αποτελέσματα».

Η Διευθύντρια του 5ου Νηπιαγωγείου Τυρνάβου κ. Ευαγγελία Γκουγκουλιάνου τόνισε ότι «στο Νηπιαγωγείο φοιτούν 24 νήπια εκ των οποίων τα 4 είναι Ρομά. Στον εν λόγω νηπιαγωγείο εξαιτίας  της συστέγασής του με το 4ο Δημοτικό Σχολείο, οι Ρομά ζητούν επιτακτικά να εγγράψουν τα νήπια στο 5ο νηπιαγωγείο, παρά τις συστάσεις  που γίνονται πολλές φορές ότι κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό λόγω  έλλειψης χώρου, ενώ πρόσθεσε ότι  η φοίτηση είναι αποσπασματική τις περισσότερες φορές».

Η Διευθύντρια του 7ου Νηπιαγωγείου Τυρνάβου κ. Ελένη Μαμανού τόνισε ότι « στο δικό της σχολείο φοιτούν 25 νήπια εκ των οποίων τα 5 είναι Ρομά και η φοίτησή τους είναι κανονική».

Από το 6ο  Νηπιαγωγείο  Τυρνάβου η  Διευθύντρια κ. Ελισάβετ Σουτζούκη ανέφερε ότι «στο εν λόγω νηπιαγωγείο φοιτούν 36 παιδιά εκ των οποίων τα 15 είναι Ρομά. Οι εγγραφές τους είναι εκπρόθεσμες, προσπαθούμε να τα πείσουμε να έρθουν στο σχολείο, αλλά το μόνο που ενδιαφέρει είναι το επίδομα. Χρειαζόμαστε υποστήριξη ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού και υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων».

Ο Διευθυντής του 1ου Δημοτικού Σχολείου Τυρνάβου κ. Ιωάννης Κοντογιάννης σημείωσε ότι «στο σχολείο φοιτούν 262 μαθητές εκ των οποίων οι 52 είναι Ρομά. Η παρουσία τους είναι ελλιπής, το ενδιαφέρον τους επικεντρώνεται στη λήψη του επιδόματος και ασκούν πιέσεις  για να το λάβουν. Υπάρχουν δε αρκετές περιπτώσεις που επαναλαμβάνουν τις τάξεις για να το πάρουν. Πρόβλημα αντιμετωπίζουν και με την Κοινωνική Λειτουργό η οποία απουσιάζει από το σχολείο λόγω κύησης».

Ο Διευθυντής του 2ου Δημοτικού Σχολείου Τυρνάβου κ. Ματθαίος Μπαζδέκης ανέφερε ότι « στο σχολείο φοιτούν 137 μαθητές από τους οποίους οι 27 είναι Ρομά. Από αυτούς οι 13 είναι αγνώστου πατρός. Δεν έχουν τακτική φοίτηση στην πλειοψηφία, αποδίδοντας ευθύνες για αυτό στους γονείς τους».

Η Διευθύντρια του 3ου Δημοτικού Σχολείου  Τυρνάβου κ. Ευγενία Χαλούλη ανέφερε ότι «το σχολείο έχει 156 μαθητές εκ των οποίων οι 47 είναι Ρομά. Δεχθήκαμε πιέσεις για περισσότερες εγγραφές, αλλά κάτι τέτοιο δεν κατέστη εφικτό διότι δεν επαρκούσαν οι αίθουσες. Η φοίτηση στην πλειοψηφία είναι ελλιπής, ενώ υπάρχουν και 10 μαθητές που έχουν τακτική φοίτηση και υποδειγματική συμπεριφορά».

Η Διευθύντρια του 4ου Δημοτικού Σχολείου  Τυρνάβου κ. Θεοδώρα Μπλάκου είπε ότι «στο σχολείο φοιτούν 238 παιδιά από τα οποία τα 97 είναι Ρομά.  Η συνύπαρξη με τα υπόλοιπα παιδιά είναι αρκετά καλή, δεν υπάρχουν αντιπαλότητες, και τα επίπεδα φοίτησης είναι εξίσου ικανοποιητικά. Εξήρε το ρόλο των Κοινωνικών Λειτουργών στην μεταξύ τους επικοινωνία. Αναφέρθηκε στη δημιουργία των ομάδων υποδοχής, αλλά και στον εξοπλισμό με Τάμπλετ την περίοδο του Κόβιντ για να παρακολουθούν τα μαθήματά τους».

Ο  Διευθυντής του 5ου Δημοτικού Σχολείου  Τυρνάβου κ. Παναγιώτης Σανοζίδης τόνισε ότι «στο σχολείο φοιτούν 50 μαθητές  Ρομά εκ των οποίων οι 35 έχουν τακτική φοίτηση. Υπάρχουν εγγραφές παιδιών σε μεγάλη ηλικία, ενώ το σχολείο συμμετέχει σε προγράμματα και αναλαμβάνει πολλές εκπαιδευτικές  δράσεις». Ανέφερε ότι υπάρχει πρόβλημα προγραμματισμού, ζητώντας αυτό να γίνεται εγκαίρως».

Η Διευθύντρια του 1ου Γυμνασίου Τυρνάβου κ. Στέλλα Κόσσυβα σημείωσε ότι «τα τελευταία χρόνια οι προσπάθειες καρποφόρησαν, και υπάρχει εξέλιξη στη μάθηση των παιδιών Ρομά, ξέρουν να διαβάζουν, παίρνουν απολυτήριο, εγγράφονται στο ΕΠΑΛ».

Η Υποδιευθύντρια του 2ου Γυμνασίου Τυρνάβου κ. Βασιλική Μπιζέλη ανέφερε ότι «στο εν λόγω σχολείο φοιτούν 220 μαθητές εκ των οποίων οι 70 Ρομά, από αυτούς οι 50 παρακολουθούν κανονικά τα μαθήματα. Υπάρχει καλή συνεργασία με τους γονείς, ενώ έχουν δημιουργηθεί και δύο τμήματα υποδοχής».

Η συντονίστρια του Παραρτήματος Ρομά του Δ. Τυρνάβου κ. Στέλλα Κατσούλη τόνισε ότι «τα στελέχη της δομής είναι κοντά στους Ρομά και δη στα παιδιά. Κάνουμε δράσεις και είμαστε αλληλέγγυοι σε οποιαδήποτε προσπάθεια».

Ο Διαμεσολαβητής του ΠΡ Τυρνάβου  κ. Χρυσοβαλάντης Μπαντής τόνισε ότι «όλα αρχίζουν και τελειώνουν στις οικογένειες των παιδιών. Να γίνουν εκστρατείες ενημέρωσης για να πειστούν για τα οφέλη της εκπαίδευσης και του σχολείου».

Τέλος η Προϊσταμένη του Τμήματος Πρόληψης και προαγωγής Υγείας της Περιφέρειας Θεσσαλίας κ. Γεωργία Ντέλλα αναφέρθηκε στον οικογενειακό προγραμματισμό και στους κανόνες υγιεινής που θα πρέπει να τηρούνται  στο σπίτι και το σχολείο».

Κλείνοντας ο προϊστάμενος του Περιφερειακού Παρατηρητηρίου Κοινωνικής Ένταξης Θεσσαλίας κ. Ν. Πουτσιάκας τόνισε ότι «μόνο με τη στενή συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων και την ολιστική προσέγγιση μπορεί να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της σχολικής διαρροής». Ο κ. Πουτσιάκας τόνισε ακόμη ότι «πρέπει να γίνει χρήση των υπηρεσιών που προσφέρονται ανεξαιρέτως σε όλες τις ευπαθείς ομάδες μέσω του προγράμματος Βοήθεια στο Σπίτι, των ΚΔΑΠ, των Παιδικών Σταθμών, αλλά και των σχολικών γευμάτων και στους Ρομά».

Ο κ. Πουτσιάκας αναφέρθηκε και στην πρόθεση του Παρατηρητηρίου να διοργανώσει σειρά σεμιναρίων μέσω του ΚΕΚ της Περιφέρειας, τόσο για τους εργαζόμενους στα ΚΚ και ΠΡ, όσο και στους ίδιους τους Ρομά στο πεδίο δράσης της διαμεσολάβησης.

Να σημειωθεί ότι το Περιφερειακό Παρατηρητήριο Κοινωνικής Ένταξης Θεσσαλίας χρηματοδοτείται από το ΠΕΠ Θεσσαλία 2014-2020 με συγχρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο.